-
نحوه تعیین برنده مناقصه
طبق بند الف ماده 2 قانون برگزاری مناقصات، مناقصه رقابت و فرآیندی است برای تامین کیفیت مطلوب (طبق اسناد مناقصه) که در آن تعهدات موضوع مناقصه به فردی که کمترین قیمت مناسب را پیشنهاد داده باشد، واگذار میشود. در نگاه اول شاید اینطور به نظر برسد که معیار تعیین برنده مناقصه، کمترین پیشنهاد قیمت است، اما در واقع، برنده مناقصه فردی است که متناسبترین قیمت را پیشنهاد داده باشد.
پیشنهاداتی که در مناقصه ارائه می شوند باید سه عامل قیمت، کیفیت و زمان را به صورت بهینه در نظر گرفته باشند. آن پیشنهادی که حداقل الزامات را در هر یک از این سه عامل، محقق کرده باشد، به عنوان مناسبترین پیشنهاد شناخته میشود.
لذا بهترین راهکار برای تعیین برنده مناقصه، ارائه دستورالعمل تعیین دامنه قیمتهای مناسب پیشنهادی است. بدین ترتیب، تعیین برنده با توجه به نوع مناقصه متفاوت خواهد بود:
-
تعیین برنده در مناقصات یک مرحلهای
در این نوع مناقصه که نیازی به ارزیابی فنی – بازرگانی نیست، پاکتهای پیشنهادی در یک جلسه باز شده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین میشود. ارزیابی در این نوع مناقصات تنها بر مبنای کیفی (توان انجام تعهدت مناقصه گران) است.
مطلب پیشنهادی >> انواع قراردادهای پیمانکاری
-
تعیین برنده در مناقصات دو مرحلهای
در این نوع مناقصات که به پیشنهاد برگزار کننده مناقصه، بررسی فنی – بازرگانی باید صورت پذیرد، کمیتهای به این منظور تشکیل شده و نتایج ارزیابی فنی – بازرگانی پیشنهادهای موجود، به کمیسیون مناقصه گزارش خواهد شد و پس از آن بر اساس مفاد ماده 19 قانون برگزاری مناقصات، برنده تعیین میشود.
در این نوع مناقصات برنده مناقصه بر اساس مشخصات، استانداردها، کارآیی، دوام و سایر ویژگیهای فنی – بازرگانی ارزیابی شده و تعیین میشود و مبنای تعیین برنده مناقصه، کمترین قیمت متناسب با قیمت تراز شده توسط کمیسیون است، در نتیجه ممکن است فردی برنده اعلام شود که بالاترین قیمت را پیشنهاد داده باشد.
مطابق با ماده 20 قانون برگزاری مناقصات، پس از تعیین برنده اول، شخص یا شرکتی که تفاوت قیمتی کمتر از مبلغ تضمین با برنده اول داشته باشد، به عنوان برنده دوم تعیین میشود. این مسئله به دلیل حفظ منافع برگزار کننده در صورت انصراف برنده اول، صورت میپذیرد.