-
آموزش ساخت پروژه داروخانه در اکسس
در این فیلم آموزشی شما با نحوه ساخت کاملأ عملی پروژه داروخانه در اکسس آشنا خواهید شد. در بخش اول مطابق با کارخواستهایی که از طرف سفارش دهنده نرم افزار به ما ارجاع شده است اقدام به ایجاد یک Database می کنیم. در مرحله بعد جداول اصلی برنامه را ایجاد و فیلدهای لازم را در آن قرار داده و تنظیمات مربوط به هریک از فیلدها را انجام میدهیم.
مطلب پیشنهادی >> آموزش ساخت جدول در Access
در ادامه جداولی را که در قسمت اول ایجاد شد با استفاده از قابلیت Relationships در اکسس به هم متصل مینمائیم. ایجاد ارتباط بر اساس یک فیلد مشترک در جداول انجام می گردد. یکی از موارد مهمی که در هنگام ایجاد ارتباط بین فیلدها در جداول بایستی به آن توجه داشت Data Type یا نوع دیتا می باشد.
در واقع می بایست فیلد هایی که قرار است باهم ارتباط برقرار کنند از یک نوع تعریف شوند. بطور مثال اگر در جدول شماره یک فیلدی را از نوع Number انتخاب کردیم ، همین عمل را بایستی در فیلد متناظر آن در جدول دوم انجام داد. پس از تعریف روابط بین جداول نوبت به ورود اطلاعات در جداول می رسد که میبایست متناسب با نوع جدول آنها را از اطلاعات پر کنیم.
مطلب پیشنهادی >> تنظیم خواص فیلدها در جداول اکسس
-
فرم های ورود اطلاعات و پرس و جو ها را طراحی کنید!
پس از آنکه در بخش قبلی جداول را ایجاد و روابط لازم را در بین آنها برقرار کردیم ، نوبت به ایجاد فرم های ورود اطلاعات میرسد. فرم ها در افزایش سرعت ورود و نیز ایجاد کنترل های لازم بر روی اطلاعات نقش بسزایی ایفا میکنند. در ادامه نوبت به ایجاد پرس و جو ها خواهد رسید.
پرس و جو ها یا Query ها در اکسس بمنظور بازیابی و فراخوانی اطلاعات ثبت شده در جداول اکسس و نیز اعمال تحلیل های لازم بکار می روند. کوئری ها کاربرد های دیگری مانند حذف اطلاعات ، ایجاد جدول از اطلاعات بازیابی شده و بروز رسانی اطلاعات دارند.
مطلب پیشنهادی >> نحوه طراحی پرس و جو در Access
-
گزارشات مورد نیاز را ایجاد کنید!
در انتها اقدام به ایجاد گزارش خواهیم نمود. از طریق گزارشات میتوان اطلاعات موجود در جداوی یا خروجی کوئری ها را بر روی کاغذ آورده و چاپ کرد. برای تهیه گزارشات می توان از دو روش اقدام نمود:
-
ایجاد گزارش از طریق ویزارد
-
ایجاد گزارش از طریق محیط طراحی
یکی از قابلیت هایی که در هنگام ایجاد گزارشات اکسس Reports میتوان از آن استفاده نمود ، بکارگیری جمع ، میانگین ، حداقل و حداکثر مقادیر محاسباتی در گزارش است. فرض کنید در حال طراحی یک فاکتور فروش هستید ، با استفاده از این قابلیت می توان مجموع رقم فاکتور را بصورت مستقیم در گزارش ایجاد نمود. پس از ایجاد گزارش امکان تغییر لیبل ها به فارسی نیز وجود دارد.
منبع فیلم : www.darsareh.ir