همانگونه که در نوشته قبلی توضیح داده شد، پس از امضاء و ابلاغ قرارداد، پیمانکار باید اقدام به تهیه شکست کار (WBS) و برنامه زمانبندی نماید. سپس ساختار شکست پیشنهادی را برای بررسی و اظهار نظر برای مشاور ارسال نماید. مشاور نیز نظرات اصلاحی خود را به کارفرما اعلام نموده تا اصلاح ، تأئید نهایی و ابلاغ توسط کارفرما صورت پذیرد.
البته در بسیاری از موارد این فرآیند بدین صورت اتفاق می افتد که کارفرما مستقیمأ WBS مورد تأئید خود را به مشاور و پیمانکار ابلاغ می نماید. بهرحال تصمیم گیری پایانی بر عهده کارفرماست، اما فرآیند تهیه معمولأ با مذاکره نهایی می شود.
-
در ادامه به توصیف ساختار شکست کار WBS می پردازیم:
تعریف ساختار شکست کار بر اساس PMBOK بصورت زیر است:
ایجاد ساختار شکست کار به معنی تقسیم و بخش بندی اقلام تحویل شدنی پروژه به اجزای کوچکتر و قابل مدیریت تر است. ساختار شکست کار، تجزیه سلسله مراتبی اقلام قابل تحویل پروژه است که بوسیله مدیر تیم به منظور تکمیل اهداف و ایجاد خروجی های مورد نیاز پروژه، ایجاد می شود.
-
فلسفه ساختار شکست کار چیست؟
اساسأ بشر اولین اقدامی که در راستای شناخت پدیده ها انجام داده، طبقه بندی بوده است. یعنی با شکستن مفاهیم و پدیده ها به اجزاء کوچکتر، سعی داشته است آن پدیده را بهتر درک کرده و بهینه تر مدیریت نماید.موارد زیر مثالهایی در این زمینه ارائه می دهند:
- طبقه بندی یک کشور به مناطق،استانها، شهرستانها و …
- طبقه بندی سازمانها به معاونت، مدیریت و ….
- طبقه بندی یک ارتش به گردان،گروهان،دسته و …
فلسفه تمام این طبقه بندی ها این است که مسلمأ هرچه بیشتر یک پدیده را به اجزاء کوچکتر تقسیم کنیم، راحت تر و با تمرکز بیشتری می توانیم آن را مدیریت کنیم.
منبع : دکتر محمد بزازی