-
روش طراحی فاکتور فروش در اکسل چیست؟
شاید شما هم یکی از افرادی باشید که بخواهید طراحی فاکتور فروش در اکسل را یاد بگیرید و از آن در محاسبات خرید مشتریان خود استفاده کنید. در این آموزش بصورت مرحله به مرحله روش ایجاد فاکتور ساده در نرم افزار اکسل را یاد خواهید گرفت. در گام اول از طریق گزینه Page Layout >> sheet Right-to-Left جهت شیت را به حالت راست به چپ در می آوریم. سپس مطابق تصویر زیر جدول فاکتور فروش را رسم کرده و اطلاعات زیر را درون آن قرار می دهیم.
مطلب پیشنهادی >> روشهای تغییر جهت شیت در اکسل
-
- ردیف
- نام کالا
- تعداد
- قیمت واحد
- قیمت کل
در مرحله بعد لازم است تا فرمولی بنویسیم که بتواند تعداد کالا را در قیمت واحد آن ضرب کرده و قیمت کل کالا را محاسبه کند.پس بنابراین در داخل سلول E3 مطابق تصویر زیر فرمول ضرب را می نویسیم :
بعد از نوشتن فرمول در اولین سلول می بایست مطابق تصویر زیر آنرا از طریق خاصیت Auto Fill در اکسل به سایر سلول ها در سطر های پائین تر تعمیم دهیم تا محسبات مربوط به قیمت کل در آنها نیز صورت پذیرد.
-
فرمول جمع را اضافه کنید!
در انتها لازم است تا با درج تابع Sum مبلغ کل فاکتور را محاسبه کنیم ؛ همانگونه که در تصویر بالا ملاحظه می کنید در سطر 13 اکسل عبارت جمع را اضافه کردیم و زیر سلول قیمت کل از تابع Sum برای جمع کردن اقلام موجود در فاکتور استفاده کردیم. حالا در صورتی که قیمت واحد یا تعداد هریک از اقلام موجود در جدول فاکتور فروش را تغییر بدهیم ملاحظه خواهید نمود که جمع کل فاکتور بصورت خودکار تغییر خواهد کرد.
از آنجایی که فرمول قیمت کل را در کلیه سطر های جدول فاکتور فروش اعمال کردیم ؛ بطور مثال اگر در سطر 5 از جدول فاکتور (نه سطر های اکسل) کالایی جدید را اضافه کرده ؛ تعداد و قیمت واحد آن را نیز درج کنیم ملاحظه خواهید نمود که قیمت کل و به تبع آن جمع نیز تغییر خواهد نمود.
منبع فیلم : www.darsareh.ir