آموزش اکسل

آموزش نرم افزار اکسل

  • یادگیری اکسل را از کجا شروع کنم؟

یادگیری اکسل را از همین صفحه شروع کنید. خلاصه مطالب مربوط به هر درس از آموزش اکسل در این صفحه برای شما توضیح داده شده است ؛ در انتهای هر مطلب لینک ورود به جزئیات کامل درس در اختیار شما  است تا با کلیک بر روی آن  وارد پست آموزشی شوید! همچنین از طریق دکمه های زیر نیز میتوانید بصورت مستقیم وارد بخش های آموزش اکسل مقدماتی و پیشرفته شوید.


  • اکسل Excel چیست؟

آموزش اکسل : نرم افزار اکسل Excel يك برنامه صفحه گسترده است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده است. صفحه گسترده به برنامه هايی گفته ميشود كه اطلاعات عددی و متنی را در قالب جداول نگهداری می كنند. ساختار جدول گونه صفحات اين گونه از برنامه ها، این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می دهد تا با استفاده از فرمول، بين اطلاعات موجود در آنها ارتباط ایجاد كنند.

اغلب محاسبات پيچيده از طريق توابعی که از پيش تعريف شده اند قابل انجام خواهد بود. بطور مثال ميتوان تابع جمع، ميانگين، تعيين حداكثر، تعيين حداقل، شمارش اطلاعات عددی، شمارش های شرطی و . . . را نام برد. اين برنامه علاوه بر فرمولها و توابع، از قابلیت های ديگری برای سازماندهی صفحات و مديريت آنها برخوردار است.چنین امكاناتی نظير جستجوی بین اطلاعات و مرتب كردن آنها ، به سهولت و آسانی كار با دادههايی با حجم بالا كمك شایانی می كند. امروزه کاربرد این نرم افزار در حوزه های مهندسی و مالی ، گسترش یافته است و اغلب مهندسین و حسابداران از این نرم افزار جهت انجام امورات خود استفاده می کنند. با توجه به گستردگی امکانات موجود در این نرم افزار ، کاربران متناسب با نیاز خود از این امکانات استفاده می کنند.


  • اصول کار با محیط نرم افزار اکسل Excel

در تصویر زیر محیط کار با نرم افزار اکسل را مشاهده می کنید که از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که در قسمت اول از آموزش اکسل مقدماتی به معرفی آنها پرداخته ایم ، شما نیز می توانید با مراجعه به این بخش بصورت کامل تر با این فضا آشنا شوید.

محیط نرم افزار اکسل

 

  • آشنایی با انواع اطلاعات در اکسل

    • مقدار (Value)

منظور از مقدار ، داده های ثابتی است که در سلولها وارد می شود. این مقادیر خود به ۴ دسته تقسیم بندی می شوند :

      • عدد (Number)
      • متن (Text)
      • تاریخ (Date)
      • ساعت (Time)
    • فرمول (Formula)

فرمول شامل محاسباتی است که در نتیجه انجام آن ، یک مقدار ایجاد می شود. مقدار ایجاد شده ممکن است یکی از حالات ذکر شده در بالا باشد ؛ یعنی می تواند عدد ، متن ، تاریخ یا ساعت باشد.


  • چگونه باید در اکسل اطلاعات وارد کنیم؟

برای وارد کردن اطلاعات در نرم افزار اکسل کافی است تا با انتخاب یک سلول از طریق کلیک چپ موس ، با کیبورد اطلاعات را وارد نموده و در انتها برای ثبت اطلاعات دکمه اینتر را فشار دهیم.

نکته : برای فارسی کردن کیبورد دکمه های Shift و Allt را بطور همزمان فشار دهید!

یکی از موارد مهم دیگر در خصوص وارد کردن اطلاعات در اکسل و سرعت بخشیدن به این کار استفاده از قابلیت AutoFill است که در اختیار کاربران قرار داده شده است تا بتوانند بجای آنکه خود  مقدادیر را بصورت تکراری در داخل سلول ها وارد کنند ؛ اینکار را با سرعت و دقت بیشتری توسط این قابلیت انجام دهند.

  • فرمت های ذخیره سازی اطلاعات در اکسل

یکی از مهمترین مواردی که هر کاربر اکسل باید از آن مطلع باشد ، فرمت های ذخیره سازی است که نقش تعیین کننده ای در کار با این نرم افزار دارد. در ادامه شما را با مهمترین این فرمت ها آشنا خواهم کرد:

فرمت های پر استفاده :

    • فرمت Xlsx : فرمت ذخیره سازی پیشفرض در اکسل ۲۰۰۷ به بعد قابل استفاده است.
    • Excel Macro Enabled Workbook : هرگاه در فایل اکسل خود از کدهای VBA استفاده کرده باشیم ؛ بایستی از این فرمت برای ذخیره سازی فایل خود استفاده کنیم. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که قابلیت استفاده از ماکرو ها را بایستی از طریق بخش Options در اکسل فعال کنید. برای این منظور باید پس از ورود به پنجره Options در سمت چپ از بخش Trust Center روی دکمه Trust Center Settings کلیک کنید ، یک پنجره باز می شود ؛ حالا بایستی از لیست سمت چپ روی Macro Settings کلیک کنید ؛ در ادامه روی Enable All Macros کلیک کنید.

 

آپشن اکسل

 

    • Excel Binary Workbook : در حالت عادی ساختار یک فایل اکسل با فرمت Xml ذخیره می شود ؛ اما از طریق این فرمت می توان فایل را با ساختار باینری (زبان ماشین) ذخیره سازی کرد. این فرمت بدلیل ساختار خود باعث افزابش سرعت در فرآیند باز و بسته شدن اکسل می گردد ؛ اما توصیه نمی شود از این فرمت استفاده کنید ، چون در صورتی که فایل آسیب ببیند دیگر قابل بازگردانی نخواهد بود.
    • Excel 97-2003 Workbook : در صورتی که فایل شما قرار است در ورژن های قدیمی تر از اکسل ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار گیرد ، بایستی از این فرمت استفاده کنید.
    • Excel Template : از این فرمت می توانید برای ایجاد الگو استفاده کنید.
    • PDF : با استفاده از این فرمت بدون نیاز به استفاده از هرگونه مبدل جهت ساخت فایل های پی دی اف می توانید فایل خود را پس از انتخاب محدوده چاپ ؛ به فایل PDF تبدیل کنید.

  • مفاهیم آدرس دهی در اکسل

یکی از موارد بسیار مهمی که در هنگام کار با نرم افزار اکسل باید مد نظر قرار گیرد توجه به نوع آدرس دهی یا همان Refrence در این نرم افزار است. که هریک در مواقع خاصی بسته به شرایط می توانند مورد استفاده قرار گیرند. انواع آدرسی دهی در نرم افزار اکسل ؛ عبارتند از :

    • آدرس دهی نسبی
    • آدرس دهی مطلق
    • آدرس دهی ترکیبی

 

  • Template یا الگو چیست؟

Template فایلی است که فقط یک بار اقدام به طراحی و ایجاد آن می نمائیم و از آن بصورت یک الگوی مشخص بارها و بارها استفاده می کنیم. کاربرد آن بیشتر در مواردی است که از فرم هایی با طراحی مشابه و محتویات متفاوت استفاده می شود. فرض کنید که قصد دارید یک فرم ثبت نام طراحی کنید که طراحی مشخصی دارد و قرار است شما در طول سال بارها از این فرم استفاده کنید. پس یکبار اقدام به طراحی و ایجاد این فرم می کنید و آنرا بصورت یک Template ذخیره کنید. از این پس می توانید این فرم خام را باز کرده و پس از پر کردن آن بصورت یک فایل اکسل ذخیره کنید.

    • چگونه یک Template ایجاد کنیم؟

برای ایجاد یک الگو یا تمپلیت کافی است تا بعد از باز کردن نرم افزار اکسل ، فرم خام خود را بشکلی که خود مد نظر دارید طراحی کنید. حالا با کلیک کردن بر روی تب File روی گزینه Save as کلیک کنید و در هنگام ذخیره سازی فایل آنرا با فرمت Excel Template ذخیره کنید. در این حالت فایل بصورت یک الگو در اکسل ذخیره سازی خواهد شد.

    • چگونه از Template استفاده کنیم؟

برای استفاده از یک الگو در اکسل کافی است تا مطابق تصویر زیر (اکسل ۲۰۱۹) روی گزینه New کلیک کنیم. در این حالت مطابق فلش زرد رنگ در تصویر زیر (فلش راهنمای شماره ۲ ) الگوی ایجاد شده خود را که در مرحله قبل ذخیره کرده بودید مشاهده خواهید کرد. در صورتی که الگوی خود را در این بخش نمی بینید باید مطابق فلش راهنمای شماره ۳ آن را در بخش Perosonal بجویید.

استفاده از الگو در اکسل

 

آیا می دانید؟

در صورتی که محتوای یک سلول بزرگتر از عرض یک سلول باشد، مازاد کاراکترهای موجود در سلول مجاور به نمایش در خواهد آمد؟ حالا برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام داد؟

راه حل : هرگاه با چنین مسأله ای مواجه شدید ، کافی است کع عرض ستون را به اندازه لازم افزایش دهید. برای انجام اینکار مطابق تصویر زیر کافی است تا نشانگر موس را در حدفاصل مرز بین دو ستون قرار دهید ، در این حالت شکل نشانگر موس مطابق تصویر زیر تغییر خواهد کرد. حالا با انجام دابل کلیک ، نرم افزار اکسل ، عرض مورد نیاز جهت نمایش کامل محتویات سلول را خود بشکل خودکار انجام خواهد داد. به این قابلیت AutoFit گفته می شود.

خاصیت Autofill


  • آدرس دهی دستی چیست ؟

هرگاه امکان انتخاب یک سلول از طریق نشانگر موس و کلیک کردن وجود نداشته باشد می توان از طریق Name Box بصورت دستی آن سلول را وارد کرده و در حالت انتخاب قرار دهیم. در این حالت بدون آنکه نیاز باشد یک سلول را با موس و با کلیک کردن انتخاب کنیم ؛ خواهیم توانست آنرا در حالت انتخاب قرار دهیم.

  • چگونه جهت نمایش را تغییر دهیم؟

هنگام که وارد محیط کار با نرم افزار اکسل می شویم ؛ جهت صفحه بصورت پیش فرض در حالت چپ به راست یا اصطلاحأ Left to Right است ، یعنی به زبان ساده تر می توان عنوان نمود که مبدأ شروع ستون ها و سطر ها از سمت چپ صفحه نمایش آغاز می گردد. از آنجایی که کاربران فارسی زبان ممکن است با حالت معکوس آن یعنی راست به چپ یا در اصطلاح Right to Left احساس راحتی بیشتری داشته باشند ، این امکان در نرم افزار اکسل وجود دارد که بتوان این تغییر را هم بر روی فایل و هم بصورت کلی روی نرم افزار اعمال نمود ؛ تا با هر بار ورود به محیط کاری در نرم افزار اکسل ؛ جهت صفحه نمایش مطابق با سلیقه ما باشد. در جلسه چهارم از آموزش اکسل مقدماتی به این بحث پرداخته ایم.


  • روش اضافه کردن سطر یا ستون در اکسل چیست؟

هنگامی که شما در محیط کاری یک شیت در اکسل قرار می گیرید ؛ نیاز به اضافه کردن یک یا چند سطر و ستون ، امری اجتناب ناپذیر است. برای انجام اینکار هم روش های متعددی وجود دارد که در جلسه پنجم از آموزش اکسل مقدماتی بصورت کامل به آن پرداخته ایم. اما بصورت خلاصه این روش ها عبارتند از :

    1. با استفاده از تب Home و بخش Cells
    2. استفاده از راست کلیک و انتخاب گزینه Insert
    3. استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl و +

  • روش حذف کردن سطر یا ستون در اکسل چیست؟

همانگونه که در بالا هم به آن اشاره شد ، از جایی که اضافه کردن سطر یا ستون جدید هنگام کار امری اجتناب ناپذیر است ؛ به همین ترتیب عملیات حذف آنها نیز یکی از مواردی خواهد بود که با آن سروکار خواهیم داشت. برای انجام اینکار هم مانند بالا سه روش وجود دارد که بصورت زیر خواهد بود:

    1. با استفاده از تب Home و بخش Cells
    2. استفاده از راست کلیک و انتخاب گزینه Delete
    3. استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl و –

  • تغییر ارتفاع سطر وستون را چگونه انجام بدهیم؟

در حالت عادی وقتی وارد نرم افزار اکسل و یک شیت جدید می شوید ؛ آرایش سطر ها و ستون ها با یک اندازه مشخص در پیش روی شماست ، مسلمأ این سبک آرایش و اندازه گذاری ممکن است ، نیاز شما را بابت طراحی فرم و محیطی که قصد دارید اطلاعات را در داخل آن وارد کنید مرتفع نسازد ؛ پس باید دست بکار شوید و فواصل و اندازه های موجود بین سطر ها و ستون ها را متناسب با نیاز خود تغییر دهید. روش های مختلفی برای انجام اینکار وجود دارد که در قسمت ۷ از آموزش اکسل و فیلم آموزش موجود در آن پست به آن پرداخته ایم. اما بصورت خلاصه می توان به آنها اشاره کرد که عبارتند از :

    • روش دستی

    • استفاده از AutoFit

    • وارد کردن عدد در کادر اندازه

  • آیا می دانید؟

 

یکی دیگر از روش هایی که می توان اقدام به تغییر ارتفاع سطر ها یا عرض ستون ها نمود استفاده از امکانات تب Home و گروه Cells می باشد؟ برای انجام اینکار پس از مراجعه به مسیری که گفته شد روی گزینه Format کلیک می کنیم ، مطابق تصویر زیر از گزینه های موجود می توان جهت تغییرات اقدام نمود :

      • Row Height : برای دادن اندازه جهت تنظیم ارتفاع سطر یا مجموعه ای از سطرها
      • AutoFit Row Height : برای تنظیم خودکار ارتفاع سطر یا مجموعه ای از سطرها
      • Column Width : برای دادن اندازه جهت تغییر عرض ستون یا مجموعه ای از ستون ها
      • AutoFit Column Width : برای تنظیم خودکار عرض ستون یا مجموعه ای از ستون ها

تغییر عرض ستون و ارتفاع سطرها در اکسل


  • اصول قالب بندی اعداد در اکسل

بعد از آنکه اطلاعات را در سلول های اکسل وارد کردیم ، این امکان وجود دارد تا شکل نمایش آنها را نیز تغییر بدهیم. بطور مثال می توانیم ، اعداد را بصورت سه رقم ،سه رقم با علامت کاما (,) از هم جدا کنیم یا آنها را بصورت ارقام پولی به نمایش درآوریم یا اگر نیاز باشد از علامت % درصد در کنار آنها استفاده کنیم. به مجموعه ای از تغییرات به این شکل ، قالب بندی یا همان Formatting گفته می شود. قالب بندی محتویات سلول ؛ شامل موارد زیر می باشد :

    • شیوه نمایش اعداد ، تاریخ و ساعت
    • تراز بندی محتویات سلول
    • خصوصیات قلم
    • خصوصیات کادر سلول
    • رنگ آمیزی سلول
      • شیوه نمایش اعداد ، تاریخ و ساعت

برای تنظیم شیوه نمایش اعداد ؛ تاریخ و ساعت می بایست از بخش Number در تب Home استفاده کنیم. به تصویر زیر دقت کنید:

Number Section On Home tab in excel

در این بخش که با کادر قرمز رنگ مشخص شده است ؛ ۵ ابزار و یک لیست کشویی قرار گرفته است که هریک کاربردهای خاص خود را دارند که در آموزش اکسل مقدماتی قسمت ۸ به آنها پرداخته شده است ؛ اما از سمت راست به چپ ، بصورت خلاصه وار کاربرد این ابزار عبارت است از :

        • decrease decimal : برای کاهش تعداد رقم اعشار
        • increase decimal :  برای افزایش تعداد رقم اعشار
        • Comma Style : برای جدا کردن ارقام بصورت ، سه رقم ، سه رقم
        • Precent Style : برای ایجاد درصد
        • Accounting Number Format : برای ایجاد مقادیر حسابداری

    • بخش General و Number در Format Cells

برای ورود به پنجره Format cells می توان از ترکیب کلید Ctrl+1 استفاده کرد اما نکته ای که باید به آن توجه کرد  این است که از عدد یک قرار گرفته در قسمت بالای سمت چپ کیبورد استفاده کنید ؛ نه عدد ۱ که در قسمت ماشین حسابی قرار دارد. اولین گزینه ای که پس از ورود به پنجره Format cells در تب Number با آن مواجه می شویم ، بخش General است.

فرمت  General بصورت پیشفرض برای تمامی سلول های اکسل تنظیم شده است و در این حالت میتوان انواع دیتا ؛ اعم از متن ، عدد ؛ زمان و تاریخ را مورد استفاده قرار داد. گزینه بعدی بخش Number است ؛ در این قسمت نیز گزینه هایی برای فرمت بندی اعداد در اختیار کاربران قرار گرفته است که  عبار تند از : تنظیم رقم اعشار ، جداسازی سه رقم سه رقم و کار با نمایش اعداد منفی ؛ در آموزش اکسل مقدماتی قسمت ۹ بصورت مفصل همراه با فیلم در این خصوص صحبت شده است که از طریق دکمه زیر می توانید وارد این بخش شوید.


    • بخش Currency ؛ Accounting و Date در Format Cells 

      • Currency : در صورتی که بخواهیم از مقادیر پولی در سلول یا مجموعه سلول های شیت استفاده کنیم ؛ بایستی فرمت آنها را بر روی Currency تنظیم شود.
      • Accounting : در صورتی که بخواهیم فرمت سلول یا سلول ها دارای قالب بندی حسابداری باشد باید از این نوع فرمت استفاده کنیم.
      • Date : برای نمایش تاریخ در داخل سلول ها از این نوع فرمت استفاده می کنیم. امکان استفاده از تاریخ شمسی نیز در ورژن ۲۰۱۶ به بعد اکسل بدون نیاز به نصب هر گونه افزونه برای کاربران مهیا شده است.

در قسمت دهم از آموزش اکسل مقدماتی بصورت کامل در خصوص نحوه فرمت بندی سلولها توسط Currency ؛ Accounting و Date صحبت کرده ایم ؛ که با مراجعه به آن از طریق دکمه زیر می توانید جزئیات بیشتری را در خصوص مواردی که اشاره شد ملاحظه کنید.


    • بخش Time ؛ Percentage و Custom در Format Cells 

      • Time : برای نمایش زمان در سلول ها از این نوع فرمت استفاده می کنیم ؛ قالب های متنوعی از نمایش زمان براساس زبان انتخاب شده در Control Panel ویندوز قابل انتخاب است.
      • Percentage : در صورتی که بخواهیم فرمت سلول یا سلول ها دارای قالب بندی از نوع درصد % باشند می توانیم این گزینه را انتخاب کنیم.
      • Custom : برای ایجاد یک فرمت سفارشی می توانیم از این قابلیت استفاده کنیم ؛ فرضأ اگر می خواهید شماره کارت بانکی یا کد ملی را در یک سلول وارد کنید می توانید با استفاده از این روش آن را فرمت بندی کنید.

در قسمت یازدهم از آموزش اکسل مقدماتی بصورت کامل در خصوص فرمت های Time ؛ Percentage و Custom توضیح داده و در فیلم نحوه ساخت یک فرمت سفارشی آموزش داده شده است که از طریق دکمه زیر می توانید آن را مشاهده کنید.


    • بخش Alignment و ابزارهای آن 

در ادامه اصول قالب بندی سلولهای اکسل به یکی از بخش دیگر آن بنام Alignment می پردازیم ؛ ابزاری پر استفاده این بخش در دسترس کاربران قرار گرفته است اما همانطور که در تصویر هم مشخص شده است برخی دیگر از تنظیمات این بخش در پنجره Format Cells در تب Alignment موجود است که از طریق آن می توان برخی از کارهایی را که در ابزارهای دسترس این قسمت وجود ندارند ؛ انجام داد.

 

بخش Alignment از تب Home در اکسل

 

به طور خلاصه ابزارهایی که در داخل کادر قرمز رنگ قرار دارد به شرح زیر است ؛ معرفی کامل این ابزار در آموزش اکسل مقدماتی قسمت ۱۲ بیان شده است که از طریق دکمه زیر می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

      • ابزارهای مربوط به ترازبندی متن سلولها بصورت افقی
      • ابزارهای مربوط به ترازبندی متن سلولها بصورت عمودی
      • زاویه دار کردن متن
      • افزایش و کاهش تو رفتگی
      • راست چین و چپ چین کردن متن
      • چند خطی کردن متن
      • ادغام سلول ها

    • تب Alignment در پنجره Format Cells

همانطور که در بالا هم اشاره شد یکی دیگر از راه هایی که می توان تنظیمات بخش Alignment را انجام داد ؛ ورود به این تب در پنجره Format Cells است ؛ و در تصویر بالا ، نحوه ورود به این بخش با فلش قرمز رنگ را نیز ملاحظه می کنید ؛ یا می توان با انتخاب محدوده ای که قصد داریم تراز بندی بر روی آنها انجام شود ؛ کلیک راست انجام داده و از منوی بازشده گزینه Format Cells را انتخاب کرده و سپس تب Alignment را انتخاب کنیم. پس از ورود به پنجره Format Cells با گزینه هایی روبرو خواهیم شد.

Alignment Tab in Format Cells

 

      • Horizontal : از طریق گزینه های قرار گرفته در لیست این گزینه ؛ می توان ترازبندی افقی را انجام داد.
      • Vertical : از طریق گزینه های قرار گرفته در لیست این گزینه ؛ می توان ترازبندی عمودی را انجام داد.
      • Text Control : از طریق گزینه های این بخش عمل ادغام سلول ها ؛ چند خطی کردن و تغییر اندازه هماهنگ متن و سلول انجام می شود.
      • Right-to-left : تنظیمات جهت متن را از این قسمت تنظیم می کنیم.
      • Orientation : تنظیم زاویه نمایش متن از طریق گزینه Degrees انجام می شود.

 


    • بخش Font و ابزارهای آن

در این بخش از تب Home این امکان وجود دارد تا از طریق آن بتوان ؛ تنظیمات مربوط به قلم یا همان فونت را انجام داد. در بخش دسترسی سریع که در تصویر زیر آنرا ملاحظه می کنید ابزارهای مختلف با کاربردهایی متفاوت در اختیار کاربران است تا بتوانند متناسب با نیاز و سلیقه خود ؛ نحوه نمایش فونت را قالب بندی کنند در ادامه به صورت خلاصه به معرفی این ابزار و کاربرد آنها می پردازیم ؛ توضیح کامل این مبحث در قسمت ۱۴ از آموزش اکسل مقدماتی آمده است که از طریق کلیک بر روی دکمه زیر در دسترش شما خواهد بود.

Font Section on Home Tab In excel

 

      1. برای بولد (ضخیم) کردن محتوای داخل سلول استفاده می شود.
      2. برای ایتالیک (مایل) کردن محتوای داخل سلول استفاده می شود.
      3. برای ایجاد خط زیر محتوای سلول یا اصطلاحأ underline استفاده می شود.
      4. برای ایجاد قاب یا Border در سلول یا مجموعه ای از سلول ها کاربرد دارد.
      5. برای تغییر رنگ داخل سلول استفاده می شود.
      6. برای تغییر رنگ فونت مورد استفاده قرار می گیرد.
      7. برای انتخاب نوع قلم یا همان فونت کاربرد دارد
      8. برای تنظیم اندازه فونت از طریق لیست بازشونده کاربرد دارد.
      9. برای تغییر اندازه سریع فونت از طریق کلیک کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

 


    • رسم Border یا قاب چگونه انجام می شود؟

در ادامه بحث قالب بندی نوبت به روش ترسیم قاب یا همان Border می رسد ؛ برای انجام اینکار از تب Home و بخش Font مطابق تصویر زیر باید روی قسمت Borders کلیک کنیم. لیستی از گزینه های موجود در این لیست به نمایش در می آیند که در زیر به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد. در آموزش اکسل مقدماتی قسمت ۱۵ بطور مفصل به آموزش این قسمت پرداخته شده است ؛ که می توانید با کلیک کردن روی دکمه زیر وارد آن درس شوید.

Borders in Excel

      • Bottom Border : ترسیم خط قاب در ضلع پایین
      • Top Border : ترسیم خط قاب در ضلع بالا
      • Left Border : ترسیم خط قاب در ضلع چپ
      • Right Border : ترسیم خط قاب در ضلع راست
      • No Border : حذف قاب های رسم شده
      • All Borders : ایجاد قاب برای همه سلول های رسم شده

    • ابزار Format Painter

یکی دیگر از ابزارهایی که در افزایش سرعت کار در نرم افزار اکسل کمک زیادی به ما می کند ؛ استفاده از ابزار Format Painter است ؛ از طریق این ابزار می توانیم به سرعت قالب بندی تنظیم شده برای یک یا چند سلول را تنها با یک کلیک به محل دیگری انتقال دهیم. در حالت عادی شما برای ایجاد قالب بندی در یک محل جدید اگر نخواهید از قابلیت کپی کردن شیت ها استفاده کنید ؛ باید کل کارهایی را که مثلأ برای قالب بندی سلول های شیت ۱ انجام داده اید در شیت ۲ هم انجام دهید.

اما بجای اینکار می توانید از ابزار Format Painter استفاده کنید ؛ محل قرار گیری آیکون این ابزار را در شکل زیر ملاحظه می کنید. روش کامل استفاده از این ابزار را در اکسل مقدماتی قسمت ۱۶ ملاحظه می کنید که با کلیک بر روی دکمه آن می توانید آن را ملاحظه کنید.

 

Format Painter On Excel


    • ابزار Conditional Formatting

با استفاده از ابزار Conditional Formatting می توانیم قالب بندی شرطی را بروی یک یا مجموعه ای از سلول ها اعمال کنیم ؛ در این گونه از قالب بندی ؛ خواهیم توانست متناسب با شرط های اعمالی نتایج گرافیکی متفاوتی را که باعث تمایز سلول ها از یکدیگر می شود ؛ مشاهده نمود. برای دسترسی به این ابزار مطابق تصویر زیر از تب Home در بخش Styles روی Conditional Formatting کلیک می کنیم. در زیر به انواع فرمت بندی قابل اعمال از طریق این ابزار که در دسترس کاربران قرار دارد می پردازیم :

conditional formatting in excel

  • Highlight Cells Rules : برای ایجاد  هایلایت بر روی سلول ها از طریق شروط اصلی مثل : Greater Than ؛ Less Than ؛ Between و …
  • Top/Bottom Rules : ایجاد هایلایت بر روی سلول ها از طریق اعمال شروط ثانویه مثل : Top 10 Item ؛ Top 10% و …
  • Data Bars : ایجاد هایلایت بر اساس مقدار قرار گرفته در داخل سلول بصورت Bar یا همان میله ای
  • Color Scales : ایجاد هایلایت بر اساس مقدار قرار گرفته در داخل سلول بصورت هایلایت های چند رنگی
  • Icon Sets : ایجاد هایلایت بر اساس مقدار قرار گرفته در داخل سلول بصورت آیکون های رنگی

در قسمت ۱۷ از آموزش اکسل مقدماتی به بررسی تک تک گزینه های قرار گرفته در داخل ابزار Conditional Formatting پرداخته ایم که با کلیک کردن بر روی دکمه زیر می تواند وارد آن درس شوید.

  • شیت یا WorkSheet چیست؟

کاربرگ ها یا WorkSheets همان برگه های داخلی هر فایل اکسل (WorkBook) هستند که از سلول ها تشکیل شده اند ؛ هر فایل اکسل می تواند تا ۲۵۵ شیت در درون خود داشته باشد. شیت ها به ما کمک می کنند تا بتوانیم اطلاعات خود را در درون آن ها سازماندهی کنیم. مطابق تصویر زیر محل قرار گیری شیت ها در پائین صفحه قرار گرفته است.

WorkSheet In Excel

هر شیت دارای یک نام منحصربفرد است و این بدان معنی است که ما نمی توانیم از اسامی تکراری در نامگذاری شیت ها استفاده کنیم. معمولأ هرگاه یک فایل جدید اکسل (WorkBook) می سازیم ؛ بطور پیشفرض سه شیت در داخل آن وجود دارد ؛ البته در ورژن ۲۰۱۶ به بعد اکسل تنها یک شیت در ابتدا داخل فایل قرار گرفته است که در صورت نیاز می توانیم ؛ تعداد آن را افزایش دهیم. اقداماتی را که می توان بر روی یک شیت انجام داد عبارت اند از :

    • تغییر نام شیت
    • تغییر رنگ زبانه شیت
    • اضافه کردن شیت
    • حذف شیت
    • کپی گرفتن از یک شیت در همان فایل
    • کپی گرفتن و انتقال آن به فایل اکسل دیگر
    • انتقال یک شیت از فایلی به فایل دیگر
    • مخفی کردن شیت
    • قفل کردن و محافظت از شیت
  • چگونه سطر و ستون را در اکسل ثابت کنیم؟

از مواردی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد ؛ ثابت کردن سطر یا ستون بصورت همزمان یا جداگانه در مواقعی است که از جداولی با تعداد سطر یا ستون های زیادی استفاده می کنیم و قصد داریم با ثابت کردن تیتر ها ؛ مانع از جابجا شدن آنها شویم. برای این منظور باید از ابزاری به نام Freeze Panes استفاده کنیم. این ابزار در تب View و بخش Window قرار گرفته است شامل سه گزینه است که هریک برای انجام کاری مشخص مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر به آن اشاره میکنیم.

 

Freeze Panes in excel

    • Freeze Panes : ثابت کردن همزمان سطر و ستون
    • Freeze Top Row : ثابت کردن بالاترین سطر (سطر شماره ۱)
    • Freeze First Column : ثابت کردن اولین ستون (ستون A)
  • روش حفاظت از فایل اکسل چگونه است؟

یکی از مهمترین مسائلی که هر کاربر اکسل با آن مواجه است ؛ حفاظت از اطلاعات موجود در فایل اکسل یا همان WorkBook است که در صورت لزوم باید تأمین شود تا دیگران نتوانند به آسانی به اطلاعات و فرمول های نوشته شده در یک فایل اکسل دسترسی پیدا کنند. در آموزش ایجاد پسورد برای ورود به یک شیت خاص یاد گرفتیم که چگونه مانع از دسترسی کاربران به اطلاعات و فرمول های قرار گرفته در یک شیت شویم ؛ اما این روش امنیت را برای تنها یک یا چند شیت موجود در یک فایل اکسل تأمین خواهد کرد ؛ در صورتی که بخواهیم از کل فایل اکسل حفاظت کنیم باید از طریق دیگری عمل کنیم و با پسورد گذاری روی WorkBook امنیت را از محدوده شیت به کل فایل تعمیم دهیم.

Protect WorkBook In Excel By Password

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مهندس بیات است. 1399-1396